Händer det samma sak tre fyra gånger så börjar man ana ett mönster, kanske rentav ett fenomen. Så är det inom astronomin i alla fall, och det senaste nya underliga fenomenet är inget mindre än en helt ny typ av stjärnexplosion. Det är ett amerikansk-baserat forskarlag lett av Shri Kulkarni som upptäckt en kortlivad men ljusstark ’stjärna’ i galaxen M85, 50 miljoner ljusår bort. Var det en nova (kärnexplosion på en vit dvärgs yta)? För ljusstark. En supernova då? Alldeles för blek. Men dess utveckling påminde om ett par stycken andra underliga stjärnutbrott, varav den mest kända är den mystiska V838 Mon. En ny typ av himlafenomen är född. Kulkarni tror att sådana här utbrott händer när två stjärnor, kanske inte mycket större en solen, går samman. Eller kanske när en stjärna äter upp en av sina egna planeter.
Artikel i New Scientist