Äntligen lite kändisar och skvaller! Gamle Queen-gitarristen Brian May skriver regelbundet på sin hemsida om hur det går med både hans artistkarriär och med hans nyvaknade astronomidito. I torsdags berättade den snart 60-årige rockstjärnan att han gjort sin första presentation av sitt arbete om zodiakalljuset för de andra i astrofysikgruppen på Imperial College i London (där jag förresten också varit doktorand). Nu har kollegan och kosmologiforskaren Andrew Jaffe bloggat om samma händelse och avslöjar att Brian May faktiskt nu är klar med sin avhandling. Hela 37 år efter att han började på den, för att sedan göra avbrott för rocken. Jag har inte lyckats luska ut exakt när han ska disputera, men det blir tydligen någon gång under sommaren. Sedan lagom till jul kommer en uppdatering av Mays bokprojekt Bang!.

Bild: Gemini Observatory