För mig är det typ första dagen på nya jobbet men det är söndag och semester och jag orkar inte riktigt med någon programförklaring som nytillträdd redaktörssnubbe. Men vi kanske ska skärpa klimatbevakningen i kommande nummer av Populär Astronomi. Just nu händer det massor, och jag tycker att astronomer och rymdfysiker borde lägga sig i debatten mer än vad de gör just nu.

Lundaastronomen Mette Owner-Petersen med kollegor gör sitt i alla fall. De har fått pengar från Vinnova för att specialbygga ett litet men smart teleskop som ska göra ordentliga mätningar på hur mycket solljus jorden och dess molntäcke reflekterar. Det ska det göra genom att titta på månens mörka sida, så kallat jordsken.

Bild: Hans Gleisner
Astronomen Peter Thejll, som ingår i Lund-projektet, testar en prototyp av de små teleskop som ska mäta jordskenet och därmed hur jorden reflekterar solljus. I bakgrunden syns nordiska teleskopet NOT på La Palma. (Bild: Hans Gleisner)

Nyheten fick igång en diskussion på Klimatbloggen häromdagen om svårigheten med att förklara klimatförändringar på andra planeter, något som Phil Plait på Bad Astronomy läxade upp klimatskeptikerna om i april. Nu har dessutom Hubbleteleskopet visat att Jupiters randiga moln håller på att ändra i form och färg. New Scientist skriver om saken och konstaterar att inte ens jupiterexperterna vet vad sådana utomjordiska väderförändringar betyder.
Pressmeddelandet om Lunds nya teleskop från Lunds universitet
Artikel i danska tidningen Aktuel naturvidenskab.

I dagarna har dessutom NASA-satelliten AIM rapporterat sina första spektakulära bilder på nattlysande moln över Arktis. De nattlysande molnen är ett modernt fenomen vars ökande antal kan berätta om klimatförändringarna.

Bild: Cloud Imaging and Particle Size Experiment data processing team at the University of Colorado Laboratory for Atmospheric and Space Physics
AIMs karta över nattlysande moln över Arktis den 11 juni 2007. Klicka för en större version. (Bild: University of Colorado)

Nattlysande moln är också riktigt snygga: jag plåtade några från södra Stockholm i helgen. En proffsigare bild, som visar både nattlysande moln och nyss nämnda jordsken finns förresten hos astrofotografen P-M Hedén.

Bild: Hans Gleisner