Varmare klimat inte solens fel mässar DN idag och som vanligt blir det bra media av klimatfrågans skulddel. Lufttemperaturens uppgång sedan 1985 kan enligt rymdfysikerna Mike Lockwood och Claus Fröhlich inte förklaras av solens variationer, vare sig i antalet solfläckar, solvindens styrka, solens sammanlagda strålning, eller de neutroner som skapas av energiska partiklar som krockar med atmosfären (kosmisk strålning). Därmed inte uteslutet att så skulle kunna skett över längre perioder tidigare i jordens historia. Lockwoods och Fröhlichs artikel finns att läsa hos brittiska Royal Society, både webbsida och pdf-dokument (tack till bloggande astronomen Steinn Sigurðsson för länkarna). För tidigare försvar av solen, se vår rapport om solens lyskraft 2006. Också intressant i sammanhanget är en ny artikel som kom för två veckor sen, där två andra kända fysiker misslyckades hitta en trovärdig koppling mellan kosmisk strålning och den globala uppvärmningen (mer om sånt finns hos Fasiken). Klimatbloggen-Daniel har inte kommenterat det hela än, han hänger ju med isbjörnarna på Svalbard just nu.

Andra bloggar om: , ,