Vatten är en förutsättning för liv. Att kunna upptäcka vattenånga i fjärran planeters atmosfärer är en förutsättning för att vi ska kunna hitta jordliknande planeter. Nu kommer ännu ett steg mot målet. Ett forskarteam med ESA:s Giovanna Tinetti i spetsen har sett tecken på vattenånga hos den jupiter-stora planeten HD 189733b. Det är spektra tagna i infrarött med rymdteleskopet Spitzer då planeten åkte framför sin stjärna som avslöjat ångan i atmosfären. Planeten är dock inte direkt hemtrevlig. Den ligger bara 4,5 miljoner kilometer från den gula dvärgstjärnan (jämför avståndet jorden-solen på ca 15 miljoner kilometer), som den snurrar runt på drygt 2 dygn. Det är alldeles för varmt för sånt som moln och regn, i alla fall på den varma sidan som förmodligen alltid är vänd mot stjärnan.

Bild: ESA/C.Carreau
Såhär skulle kanske den vattenbärande (men inte speciellt blöta) planeten HD 189733b kunna se ut. Den ligger väldigt nära sin stjärna och är en klassisk ”het Jupiter”. (Bild: ESA/C.Carreau)

Den som har tillgång till kikare och mörk natthimmel kan förresten kolla in stjärnan själv. Den ligger mindre än en månsbredd från den kända Hantelnebulosan i Rävens stjärnbild. En bild finns här i David Darlings nätencyklopedi.
Pressmeddelande på svenska hos ESA