Medan medieskuggan ännu ligger tät över kometen Holmes (som syns med blotta ögat från Stureplan, konstaterade jag igår kväll), rapporterar SvD, Stockholm City och P1 Morgon om ett annorlunda teleskop som installeras i Stockholm idag. Teleskopet i sig, som ska husera på kupolen på AlbaNova universitetscentrums tak, är inte så märkvärdigt. Spegeln på en meters diameter gör att AlbaNovas nya blir bland de största optiska teleskop i Sverige (dock inte något ’jätteteleskop’ som P1 Morgons reporter ville ha det i morse). Men till skillnad från de flesta optiska teleskop ska det här satsa på miljön. Med hjälp av laserteknik ska det titta neråt in i stadsdiset för att göra sina observationer.
— Vi kan bland annat studera ozonhalt och koldioxidhalt över Hagaparken och Roslagsvägen, men även många andra molekyler, säger Lars-Erik Berg, professor i kemisk fysik på KTH.
Teleskopet ska också användas för att testa astronomiska instrument, och visningar av stjärnor, planeter (och kometer) för allmänheten.
Pressmeddelanden på KTH och Stockholms universitet