Ännu inga radarbilder på jordnära asteroiden 2007 TU24 som passerade oss i morse. Men på Sky & Telescopes framsida så finns det en fin liten animering av hur krabaten såg ut i astrofotografen Don Parkers teleskop. Den verkar ha varit bara hälften så ljusstark som väntat, så den som inspireras av Aftonbladets råd och karta kan bli besviken. Aftonbladet drar faktiskt till med en ordentlig rymdspecial som verkar häpnadsväckande bra med tanke på förra veckans pinsamheter. Dagen till ära dammar man såklart av den gamla nyheten om att asteroiden Apophis kan vara farlig för jorden 2036 med sedvanlig Bruce Willis-vinkel. Inget nytt där, men Planetary Society-Emily skriver i ett inlägg om TU24 att de närmaste jordnära asteroider upptäcks mindre än ett år innan de svänger förbi. Skäl att vara på sin vakt.

Bilden nedan är förresten inte 2007 TU24, utan lilla asteroiden Itokawa.

[Uppdatering 30/1: En ganska dålig radarbild på 2007 TU24 är nu Dagens astronomibild hos NASA.]