Brittiska Astronomy Blog tipsar om att Internationella Astronomiåret 2009 nu har en officiell trailer – se nedan. Ännu finns det ingen svensktextad version på astronomi2009.se, men det ser ändå ut som att det kan bli ett mycket roligt år även under svensk himmel. Några av de inblandade organisationers planer och idéer finns på astronomiårets hemsida. Jag vet inte hur pass officiellt allt är, men vad sägs om att Globen i Stockholm äntligen får spela solen på riktigt, eller Google Sky live inifrån en iskupol i Jukkasjärvi?

En snabböversättning av den engelska texten: IAU och Unesco presenterar / på väg till dig 2009 / 400 år efter att Galilei riktade sitt teleskop mot himlen / Forskare, amatörastronomer och allmänheten kommer att gå samman / för att fira ett år som kommer att se universum komma ner till jorden / för att länka ihop oss med universum / bevara världens mörka himlar / ge kraft åt utvecklingsländer / och visa universum för miljoner människor / 140 länder / en jord, en himmel [ja, här får den riktiga översättningen undvika de religiösa vibbarna, red.] / Universum / är ditt att upptäcka. (Video: Internationella Astronomiåret 2009/IAU/UNESCO)