Omega Centauri är ett av de få astronomiska objekt som har ändrat status med åren. Ptolemaeus klassificerade den som en stjärna på grund av dess punktliknande utseende. År 1677 bytte den status, då astronomen Edmund Halley tyckte att den var mer diffus än andra välkända stärnor, och därför bör vara en nebulosa. 160 år senare bytte den status än en gång, då John Herschel såg att den innehöll mindre knutar (stjärnor) och därför inte kunde vara en nebulosa, och passade bättre som en stjärnhop. Med hjälp av moderna bilder från de rymdbaserade teleskopen Hubble och Spitzer har man nu kunnat se att den även innehåller ett tungt svart hål i mitten, precis som man förväntar sig från vanliga galaxer. På 17 tusen ljusårs avstånd, har de nya högupplösningsbilderna visat att Omega Centauri roterar snabbare än en typisk stjärnhop och den är mer än tio gånger tyngre än stjärnhopar i Vintergatan, med ett svart hål i mitten som väger 40 tusen solmassor.
Läs mera hos rymdteleskopet Hubble
… eller hos Gemini observatoriet

Bild: NASA, ESA, och DSS2, samt Davide De Martin (ESA/Hubble)
En ”wide-field” multifärg bild av klothopen — eller galaxen — Omega Centauri, som också kallas NGC 5139. (Bild: NASA, ESA, och DSS2, samt Davide De Martin (ESA/Hubble).)