Astronomen och jesuitprästen José Funes tycker att det är i alla fall ’svårt att utesluta’ att liv kan finnas på annat håll i universum. Foto: Vatikanobservatoriet
I skarven mellan religion och vetenskapen kan det hända märkliga saker. Veckans bisarraste nyhet handlar om vad påvens chefsastronom, José Funes, sagt i en intervju i vatikanblaskan Osservatore Romano om eventuellt liv på andra planeter (Catholic News Service, DN, Aftonbladet). Funes drar klokt ett teologiskt likhetstecken mellan eventuella utomjordingar och våra medjordbor djuren, och talar om våra ’utomjordiska bröder’. Sen spekulerar han i om kanske såna skulle vara mindre syndtyngda gentemot Gud än vi på jorden. Där är han rent vetenskapligt ute och cyklar innan han uppfunnit hjulet, kan man tycka. Men det går att diskutera — hos Ave Maris Stella till exempel — även om skeptikerna verkar vara fler (t ex Birger Schlaug, som förresten tror att samtliga stjärnor har planetsystem, något som nog ingen astronom skulle våga påstå).
Ändå gillar jag att religiöst bevandrade prövar sina tankar och tron mot vetenskapens upptäckter. Man vet nämligen aldrig när det kan bli skarpt läge. I veckan kungjorde exoplanetforskaren och bloggaren Greg Laughlin att en banbrytande upptäckt är på väg. Det gjorde han förresten i form av ett anagram, något som storheter som Galilei och Huygens före honom använt för att skydda sina mest explosiva framsteg. Sannolikt rör det sig om en jordliknande planet, men trots ivriga försök att tyda anagrammet så är det ännu oklart vad som är på g. Kanske anar José Funes något. Vi lovar att återkomma när saken klarnar.