DN skriver om de kommande veckornas himlafenomen. Fredagens solförmörkelse är partiell från Sverige. För att kolla hur den kommer att se ut från just där du bor, besök André Frankes käcka webbverktyg hos Norrköpings Astronomiska Klubb. Månen skymmer solen helt om man istället befinner sig någonstans på ett stråk mellan Grönland och Kina. Det innefattar en liten bit av grannlandet Norge, nämligen Vitön (eller Kvitøya som den heter på norska). Olyckligtvis har den inte bara dåligt rykte som Andrée-expeditionens tragiska slutpunkt utan troligen sämst väderstatistik av alla platser som får bevittna denna solförmörkelse. Väderprognosen är enligt norska Dagbladet usel. Jag vet inte om Norge drabbats av förmörkelsefeber, men det norska motsvarande till Populär Astronomi, tidsskriften Astronomi, har i sitt senaste nummer en riktigt trevlig och tjock förmörkelsespecial. Den innehåller allt om sommarens två förmörkelser (månen kommer den 16/8, mer om den sen), samt massor med matnyttigt om hur man bäst observerar dem, ljusfenomen under totaliteten, till och med hur du kan koka sönder ögat genom att titta på solen genom teleskop. Och hur du kan undvika det.
Men det kanske ni redan vet. Enligt DN.se:s lilla webbomröstning har nämligen nästan hälften av läsarna redan sett en total solförmörkelse. Siffrorna torde vara ännu bättre bland våra läsare, eller hur?