Bild:
Så här ljust är det över Sverige. Ju mörkare och rödare färg desto mer konkurrens får stjärnorna av våra upplysta städer och industrianläggningar. Karta: World Atlas of Night Sky Brightness, P. Cinzano, F. Falchi (Univ. of Padova), C. D. Elvidge (NOAA). © Royal Astronomical Society. Återutgiven från Monthly Notices of the RAS med tillstånd av Blackwell Science). Detaljerade kartor över Skåne finns förresten här hos ASAK.

I dagens DN skriver Karin Bojs om ljusföroreningar och mörka himlar. Hon nämner den fantastiska italienskledda kartläggningen av världens himlar: den finns på lightpollution.it. Artikeln tror jag kan ha inspirerats av storyn i november månads nummer av National Geographic, med sina maffiga bilder från USA:s stjärnparker. Artikeln finns hos nationalgeographic.com.

För ett år sedan var SvD inne på samma ämne när de intervjuade Cosmonovas Tom Callen. Viss debatt uppstod när bloggaren Johan Ingerö tog till orda. Nu finns potential för ännu en vända inför Astronomiåret 2009, men än så länge verkar bloggosfären vara helt och hållet på Karin Bojs sida. Som hon påpekar har proffsastronomerna redan röstat med fötterna – de har snudd på noll vetenskaplig verksamhet på hemmaplan och orkar för det mesta inte opinionsbilda i frågan. Kanske de håller med Ingerö att våra städer ska vara ljusa på natten och titta på natthimlen kan man göra på landet eller på utlandsresa,

Sveriges mörka-himmel-aktivister i Ljusstyrkan har en egen blogg på ljusstyrkan.se.