Senaste tillskottet i exoplaneternas zoo är Beta Pic b, som ligger på Saturnus-avstånd från sin stjärna, i mitten på dess gigantiska skiva av stoft, gas och kometskrot. Bilden är ett montage av nya observationer med jätteteleskopen VLT och gamla från 1996 (!). (Bild: ESO/A.-M. Lagrange et al.)

Sjuttio ljusår bort ligger stjärnan Beta Pic och dess fantastiska skiva, som vi skrivit om förut. Nu har ett team europeiska astronomer lett av Anne-Marie Lagrange hittat en Jupiter-stor planet som de tror kretsar kring stjärnan. De har dessutom tagit kort på planeten, som blir därmed den tredje uppseendeväckande exoplanetupptäckten på tre månader.
Vår favoritplanetexpert Alexis Brandeker har själv forskat om Beta Pic så vi letade upp honom ännu en gång för en kommentar. Han tycker inte att denna planet är en lika säker upptäckt som förra veckans skörd.
– Det är ganska säkert att det är en planet, tycker jag, men de har inte haft lika mycket på fötterna som de andra grupperna. Det finns en viss risk att den bara är en bakgrunds- eller förgrundsstjärna, eller till och med något instrumentellt.
Med tanke på att observationerna gjordes redan 2003 borde forskarna kunnats kosta på sig att observera den igen och bekräfta den, menar Alexis. Tidigare observationer har pekat på att det låg en planet där och väntade på att upptäckas. Den tros ligga bakom den mystiska sneda skivan av stoft som Hubbleteleskopet plåtade 2006. Vad är planeten för nån?
– Den är ung, bara 12 miljoner gammal, väger ungefär 7 Jupitermassor och håller på svalna. Den skiner på grund av termisk strålning.
Det är nog ingen slump att de släpper nyheten bara en vecka efter Fomalhaut b och planeterna runt HR 8799, menar Alexis.
– De har nog blivit lite stressade, säger han.
Beta Pic ligger i Målarens stjärnbild. Vill du ta en titt på den så förordas en resa söderut, till åtminstone Kanarieöarna.