Stjärnor och ränder: chockfronten från supernova 1006, numera landskapssupernova för Västergötland och en passande bild i USA-valtider.

I måndags var jag gäst hos Mariestads Astronomiska Klubb och presenterade mina nya uppdaterade nomineringar till Tidernas bästa supernova, något som jag gjort förut. Den entusiastiska publiken utsåg supernova 1006 som Västergötlands favorit-stjärnexplosion. Med tanke på att Stockholm valde supernovan som skapade Krabbnebulosan, och Malmö förra året röstade på Tychos från 1572, undrar jag: landskapssupernovor, skulle det kunna vara nåt?

Dagen därpå röstade amerikanerna på Barack Obama, och då passar det fint med Hubbleteleskopets bild på SN 1006:s chockfront. Vad Obamas seger betyder för rymdbranschen är kanske något oklart (se dock Dags analys på Rymden i dag), men det är helt klart bra att slippa den uttalat antivetenskapliga Sarah Palin som vicepresident. NASA:s nya rymdprogram Constellation har riktigt stora problem med pengar och bloggen Universe Today är helt bedrövad (se även Astrowebb). Kanske behövs nya internationella samarbeten mellan världens största rymdaktörer: USA, Europa, Ryssland, Kina, Japan, Indien, och den nya pigga privata sektorn. Något sådant skulle passar Obamas kynne bättre än nuvarande ledningens.