Bild: Geminiobservatoriet
Geminiobservatoriets bild på två av de nya planeterna runt stjärnan HR 8799, enligt tidskriften Science det mest övertygande av planetsystemen som i år äntligen hamnat på bild.

Tidskriften Science har som vanligt såhär års korat årets viktigaste forskningsgenombrott (SR Vetenskapsradion). Tvåan på listan är de första övertygande bilderna på planeter i andra solsystem. De har vi skrivit om här, här och här. Gott så, bilderna är fina och det känns, som Science menar, betryggande att ha bevis för planeterna som är mer än bara linjer på en graf.

Å andra sidan tycker inte alla att bilderna är så himla viktiga, och i sin motivering medger Science att känslan spelar stor roll i hur man värderar just det här genombrottet. Där gemene läsaren ser hoppet om liv ser ju forskarna mest bara intressanta utmaningar till teorier om hur planetsystem bildas. Astronomen Mike Brown, upptäckaren av dvärgplaneten Eris, har skrivit fint om detta på sin blogg. Mest handlar uppståndelsen om att några vann tävlingen om vilka som skulle bli först, tycker han. Planeterna själva känner vi till sedan innan. Men han förnekar inte upptäckarglädjen heller: när man efter en lång färd på ett ensligt hav äntligen får syn på land, ja då ropar man så högt man kan.

Ännu en kul årskrönika som kommit ut i dagarna är Phil Plaits lista över årets 10 bästa astrobilder. Vinnaren? Landaren Phoenix’ fallskärmsfärd ner till Mars yta, fångad från rymden av sonden MRO.