Roger Svenssons video, upplagd på Youtube av bloggaren Medvetenskap.

Bilder: Roger SvenssonBig mama, TulsaQueen och NinaCecilia är bara tre av bloggarna och tidningskommentatorerna som såg eldklotet som slog ner över södra Sverige igår kväll. Men ännu är det gammelmedia som samlat in de vettigaste rapporter hittills (undantag: komet- och mysteriumkåta Aftonbladet). Sydsvenskan utreder bra. GP bjuder på en målande beskrivning av vittnen Barbara Bosson. Pris för bästa dokumentation går helt klart till Roger Svenssons fantastiska lilla video. Trelleborgs Allehanda har den på Webb-tv. Rogers film, tagen utanför Hörby, gör det ganska klart att det var en bolid och det är inte alls uteslutet att någon meteorit skulle kunna ha träffat jorden (se stillbilder här intill). DN/TT med flera har stillbilder från Roger Svenssons film men man behöver se mer för att fatta, tycker jag. På sin blogg samlar visserligen Clas Svahn rapporter från så långt upp som Hälsingland, men han jobbar också åt gammelmedia…
Och vad betyder alltsammans? Inte så mycket egentligen, det ramlar faktiskt in rymdstenar hela tiden, oftast inte när det är mörkt och stjärnklart och folk är uppmärksamma. Som t ex osedda 2008 TC3 över Sudan i oktober. Om astronomiårets förhöjda intresse för himlafenomen håller i sig kan vi vänta fler intressanta rapporter framöver.
Uppdatering: Eldklotet har setts även från Danmark och hela norra Tyskland. Från den tyska östersjökusten rapporteras att blixten kunde även höras även inifrån stängda fönster, och man gissar på ett eventuellt nedslag någonstans nära Rostock [Der Spiegel, astronomie.de via Hans Bengtsson på Astronomiguiden]. Alla visar Roger Svenssons film. Danska Astronomibladet spekulerar att stenen som brann upp i atmosfären kan ha haft en storlek på ca 1 meter, alltså inte mycket mindre än 2008 TC3.
Uppdatering 2: Nu skriver Phil Plait om eldklotet på Bad Astronomy. Kommentarerna avslöjar att det setts från så långt bort som Spanien.