Nature News rapporterar om efterspelet efter krocken i rymden förra veckan som förstörde två satelliter och kraftigt ökade mängden skrot i omloppsbana runt jorden. Faran för Internationella rymdstationen bedömdes som liten, men Hubbleteleskopets högre bana gör att den ligger risigare till. I maj skickar NASA rymdfärjan Atlantis till Hubble för att uppgradera den. Redan innan satellitkrocken bedömdes risken för katastrof under flygningen vara 1 på 185, redan bortom NASA:s säkerhetsgräns på 1 på 200. Nu är läget alltså värre, och NASA kan bedöma att det är för farligt för astronauterna att åka. Beslut kommer inom de närmaste veckorna enligt Natures källa.
Mer om turerna kring Hubble-uppgraderingen – och teleskopets tidigare krislägen – kan du läsa i nästa pappersnummer av Populär Astronomi. Det släpps den 9 mars.

1. Kan krocken ha något att göra med de röda, starkt lysande ”stjärnorna” som flyttade sig över göteborgs himlen den 20 feb kl 23? Någon som vet vad det var? Tack

2. Elin: Skulle inte tro det! Skrotbitarna är för det allra mesta kvar i omloppsbana och tar lång tid på sig att tappa höjd. Vet inte vad du kan ha sett, vanliga meteorer kanske?

3. Det låter snarare som paraffinlyktor – de ser ut som rödgula små punkter som långsamt driver iväg med vinden. De är populära att skicka iväg kring nyår och färgen kan variera beroende på tyget runt lyktan.