Tidsandan kräver romantik, och bland Youtube-klassikerna så slår Armi och Dannys ’I want to love you tender’ det mesta. Åtminstone om man gillar tveksam koreografi och finsk schlager. Men kanske mest häpnadsväckande är den till synes astronomiskt korrekta stjärnströdda fonden till videon. Tidsandan kräver även rekonstruktioner, och nedan så ser ni mitt försök. Men vilket astronomiskt objekt är det? Jag har ingen aning. En Populär Astronomi-tshirt till den som är först med rätta (eller det bästa) svaret.

Bild: YouTube/okänd

1. Jag tycker att bakgrunden påminner om Oxens stjärnbild med Aldebaran, Hyaderna och Plejaderna (som en suddig, avlång fläck).

Armi Aavikko blev Miss Finland 1977 och hon gick en grym öde till mötes.

/Timo K

2. hehe jag vet :D, Ser inte ut som en komet ;). Min första gissning var krabb nebulosan, men så dumma är dom väl inte :P?

3. Krabban verkar rimlig men det är inte den. Jag köper inte riktigt Timos idé heller. Jag har lekt med tanken att det är en känd näraliggande galax men den stämmer inte riktigt heller…

4. Videon är uppenbarligen från 1970-talet, eller möjligen från tidigt 80-tal. På den tiden fanns inga extremt rödkänsliga CCD-chips eller rödkänsliga filmer. Röda emissionsnebulosor framträdde därför inte särskilt väl på fotografier. I stället syntes de blå stjärnorna i de unga stjärnhoparna eller associationerna desto tydligare.

Jag tror att det här är en emissionsnebulosa. Den lätt trekantiga formen för tankarna till Orionnebulosan, fast jag medger att utseendet inte är helt rätt.

5. I have no idea what that object could be.
    However, in that version of the same music video (http://www.youtube.com/watch?v=YPnGPIMUnus), even though the title is a bit unfortunate, the object at the very begining looks very much like our big neighbour Andromeda. It seems Armi and Danny were very much into stars.