Bild: Alexis Brandeker
Alexis Brandeker åker till Kina under Populär Astronomis flagga. Denna bild tog han under Europas senaste stora solförmörkelse från Bulgarien 1999. (Bild: Alexis Brandeker)

Internationella astronomiårets mesta händelse på himlen blir sannolikt den totala solförmörkelsen den 22 juli 2009. Vill du se den så gäller det att resa till Asien, och nu är det hög tid att boka resa. Månens skugga sveper då i ett smalt stråk från Indien över Himalaya till Kina och sedan ut över Stilla havet. De bästa väderutsikterna lär man få strax söder om kinesiska Shanghai. Som längst skymmer månen solen hela 6 minuter och 39 sekunder, vilket gör förmörkelsen till den längsta under hela detta sekel. NASA:s förmörkelseguru Fred Espenak har som vanligt lagt upp alla nyttiga fakta, siffror och kartor på en späckad solförmörkelsehemsida.
Svenska researrangörer har varit ovanligt pigga på att erbjuda paketresor till både Kina och Japan med solförmörkelsen som självklar höjdpunkt. I vissa fall ingår solförmörkelsekunniga astronomer som åker med. Vi puffar lite extra för Phoenix Travels kinaresa där vår polare Alexis Brandeker följer med. Till vardags forskar han om exoplaneter och stjärnbildning, men använder gärna den egna kameran för att fånga astronomiska skeenden (se bilden). Ett alternativ är resan som ordnats av stockholms-amatörastronomen och eldsjälen Shahid Saleem hos Kinaresor: läs mer hos Stiftelsen Egna vingar. Fler resor planeras och antagligen börjar platserna redan ta slut. Kolla annonserna i Populär Astronomis marsnummer, Svenska Astronomiska Sällskapets sammanställning av kontaktinfo, denna diskussionstråd på Astronomiguiden och Johnny Rönnbergs solförmörkelseblogg.
Orkar du inte resa så långt blir det till att vänta in Sveriges nästa totala solförmörkelse 2126 (!) eller hoppas på klart väder på Färöarna eller Svalbard mars 2015.