Vad är den mörka materian egentligen? Det är många forskare som hoppas att superenergiska kosmiska partiklar är nyckeln ska lösa gåtan. Halvsvenska satellitexperimentet Pamela och ballongburna ATIC har redan skapat viss spänning med sina resultat, och med Fermiteleskopets senaste resultat skruvades det hela upp ännu ett varv. Enligt vissa så kan man förklara partikelexperimentens resultat helt utan mörk materia. Bland de ’tråkiga’ förklaringar är okända pulsarer, eller ännu tråkigare, att vi bara inte förstår hur kosmiska partiklarna rör sig genom rymden.
Nu har fysikern Julia Becker från Göteborgs universitet och ett gäng tyska kollegor kommit med en annan idé – att det är magnetfälten kring exploderande stjärnor som accelererar de högenergetiska partiklarna. De utvecklar tankarna i en artikel som publicerats i den ansedda tidskriften Physical Review Letters. Resultaten har dessutom blivit en obegriplig notis hos SR och en lika förvirrande på Teknik 360. Källan till förvirringen är pressmeddelandet från Göteborgs universitet som skulle nog kunnat tålat att bollas någon gång till mellan forskare och pressavdelningen.

Bild: ESO
De kosmiska partiklarna som vissa hoppades var bevis för mörk materia kanske accelerades i smyg av supernovor. På bilden: bautastjärnan eta Carinae som i framtiden kanske lyckas med samma konststycke när den exploderar. (Bild: ESO)

1. Inte ens Einstein visste vad ljuskvanta är eller var för något!

Den mer än åttio (80) år gamla kosmologiska grundmodell och teori ni utgår ifrån har föga med verkligheten att göra. Och det saknas fortfarande en fungerande och begripligt visuell rumtidsmodell för ljuset.
    Men om ni studerar min hemsida noga (länge och väl) så kommer ni att få en helt annan och betydligt mer fruktbar syn på alla de problem ni ständigt har att brottas med.
    Våga tänka nytt, våga gå back to basics! Ifråga sätt de gamla sanningarna. Jobbigt? Javisst. Men ni slipper i alla fall att slösa bort en massa tid på att försöka hitta en ny dörr, en ny utgång eller ingång i den eviga, hopplösa och ändlösa labyrint ni nu befinner er i.

Observera detta: Inte ens Einstein visste vad ljuskvanta var för något. Vet ni? Någon?

Och ni gormar om era svarta hål! Huvva.

Se alltså: http://www.linnea.com/~akejean/

Lycka till!
    Vänliga hälsningar
    Åke H.

2. Önskar göra ett litet tillägg eller PS till min kommentar ovan.
    De forskare som söker andra förklaringar på naturens och världsrymdens mysterier än mörk materia, svarta hål och dylikt är enligt min mening på rätt väg. Ty, alla som känner till något om vetenskapshistoria, vet mycket väl att inte ens de mest grundläggande problem inom fysiken är lösta.
    Detta kan belysas i den fråga som en något frustrerad Einstein ställde strax före sin död 1955:
    ”All these fifty years of conscious brooding have brought me no nearer to the answer to the question, ’What are light quanta?’ Nowadays every Tom, Dick and Harry thinks he knows it, but he is mistaken.” (Albert Einstein, i sitt kanske sista brev till sin gamle vän M Besso, 1954)
    Alla tror att någon annan vet. Kosmologer att kvantfysiker vet, kvantfysiker att kosmologer vet. Men de ”misstar sig” alltså.
    Börja grundforska!