Mystiska berget (’Mystic mountain’) är en plats i Carinanebulosan där nya stjärnor föds. Klicka för fler läckra bilder, eller här för att se tidigare bildern på nebulosan. Bild: NASA, ESA och M. Livio och Hubble 20th Anniversary Team (STScI)

Rymdteleskopet Hubble har nu varit uppe i rymden hela 20 år (AB, Cassiopeiabloggen), och efter lagningsbesöket från rymdfärjan Atlantis förra året är teleskopet faktiskt vassare än någonsin. NASA och ESA, som driver Hubble, har släppt en ny bild för att fira och redan vid första anblick ser den ut att bli en klassiker. Som med tidigare Hubble-bilder handlar det om ett område i rymden där nya stjärnor som bildas ur mörka stoftmoln. Här ser vi riktigt spejsade strukturer mitt i den rätt välkända Carinanebulosan i Kölets stjärnbild. Som dock inte går att kolla från Sveriges horisonter.
Galnast i bilden är gasstrålarna från nytända stjärnor inuti de spetsiga klippliknande stoftmolnen. Den längst upp som ser mest alienlik ut sträcker sig över 0,61 ljusår. Strålarnas riktningar använder astronomer för att spåra hur strålarna lyckas tränga sig fram i konkurrens med trycket från både vindar och uv-strålning från de unga stjärnorna runt omkring. Med i bilden är också några märkliga pyttesmå mörka moln som kallas globuletter av sina mest hängivna fans – en av dem är min kollega Gösta Gahm som jag ska försöka leta fram under dagen för en kommentar. Han är liksom jag på besök på Onsala rymdobservatorium idag, och vad jag vet ska han observera några liknande små mörka interstellära praliner, fast i radiostrålning med observatoriets 20-meters teleskop.
På Hubble-sajten hubblesite.org kan man dessutom ladda ner en festskrift som presenterar teleskopets största vetenskapliga upptäckter. Tidskriften Nature gör en egen specialare om decennierna med Hubble: artiklarna finns alla länkade här. Min favorit bland Hubbles upptäckter? Trippelringen runt supernovan 1987A, utan tvekan. Jag hade själv observerat samma ringar från marken men inte kunnat föreställa mig något så vackert och märkligt – och som förresten ännu inte riktigt har förklarats.