En konstnärs intryck av en jordlik planet, som det observeras allt fler av. Kan någon av kandidaterna från Kepler se ut så här? Bild: Julian Baum, Take 27 Ltd.

Kepler behöver väl sannerligen ingen längre introduktion. Men som det första rymdteleskopet inriktat specifikt på att hitta jordlika planeter har det samlat data sedan det skickades upp i mars förra året och förväntningarna är stora. Med jordlik planet menar man inte specifikt en exakt kopia av jorden, med klimat och fyllt med liv, utan med en storlek och massa som är likvärdig med vår planet. Från mångfalden planeter som Kepler förväntas observera kommer man söka efter planeter med beboeligt klimat.

I går publicerades ett föredrag av Dimitar Sasselov, en av forskarna involverad i Kepler, där han diskuterar Kepler och dess data: föredraget kan ni hitta här. Under pratet kommenterar Dimitar resultaten från Kepler (som vi skrev om i juni) med att man upptäckt en mångfald av kandidater för jordlika planeter och som dominerar datan. Det återstår fortfarande mycket arbete med att bekräfta dessa planeter och undersöka dom ytterligare, men resultaten pekar oavsett mot att det finns jordlika planeter där ute, massor, och vi kan observera dom. Vår galax Vintergatan ser ut att vara rik på jordlika planeter, så frågan är hur många av Keplers kandidater som kan bekräftas och hur många av dom som kan visa sig vara beboeliga.

Antalet planeter med möjligheten att vara beboeliga är väldigt högt. ”Det finns ungefär 100 miljoner planeter som har potentialen att vara beboeliga i Vintergatan”, kommenterar Dimitar, ”och med vårt lilla teleskop kommer vi ha möjligheten att identifiera åtminstone 60 av dessa”Förhoppningen finns att vi inte behöver vänta länge på att vi ska observera den första beboeliga planeten, och när vi gör det lär vi se en fullständig explosion av nyheter.

Om Kepler och dess arbete kan ni hitta mer information om på den dedikerade hemsidan för projektet på NASAs hemsida.

Sidan www.ted.com är också att rekommendera för framtiden, där en mångfald av föredrag inom många ämnen är publicerade och finns gratis för allmän beskådan.

1. själv klart det finns månniskor i andra sol system men de har säkert mycket mycket torrare och varmare plateter än oss typ gas jette såna planeter dom bor i men om dom skulle komma hit till jorden så klart att de måste ha rymd kläder på sig här på jorden för att de dör av jordens luft och gaser de har hellt annan luft o gaser där själv klart de har analog-tv och analog-datorer riktig snabba o pålitiga