Läskig eller mänsklig? Robonaut 2 hänger med på rymdfärjan Discoverys sista resa till rymdstationen. (Foto: NASA. Fler bilder finns på Robonauts Flickr-sida)

NASA:s rymdfärjor är snart historia, och nu på måndag väntas första uppsändningsförsöket inför sista rymdresan för Christer Fuglesangs gamla Discovery. Astrowebb summerar uppdraget som än en gång handlar det om att bygga vidare på den internationella rymdstationen ISS. Men i besättningen ingår inte bara Christers gamla kollegor Nicole Stott och Tim Kopra utan även den människoliknande roboten Robonaut 2, utvecklad av NASA och biljätten General Motors (och redan omskriven hos t ex Wired, Prylfeber, Rymdkanalen och Metro). På robonauten R2:s hemsida får man inte bara de sedvanliga länkar till robotens Facebook-sida och Twitter-flöde, utan även info om varför NASA skickar upp något så science fiction-aktigt till rymdstationen. Det handlar om att testa robotteknik som kan använda samma verktyg och miljöer som vanliga astronauter, och nu vill man givetvis kontrollera att R2 fungerar i rymden lika bra som på jorden inför framtida arbeten på ISS.
Förslag finns även för en robot med mänskligt utseende till månen – det så kallade Project M – men det är oklart om eller när det skulle kunna bli av. Även robotförtjusta landet Japans rymdstyrelse JAXA planerar för någorlunda igenkännbara robotar på en framtida månbas (NODE på japanska, Universe Today på engelska).