Zodiakalljusets mystiska sken pekar upp och till höger mot stjärnbilden Orion på Göte Flodqvists vidvinkelbild. Klicka för att se i större format. (Foto: © Göte Flodqvist)

Klockan 04:57 på morgonen den 9 oktober: de flesta ligger och sover, men på Fårö norr om Gotland står amatörastronomen Göte Flodqvist under en stjärnbeströdd himmel och riktar sin kamera, en Canon med 8 mm vidvinkelobjektiv, mot sydost. Där solen senare ska stiga upp ser det ovanligt ljust ut, och det är inte Vintergatan. Det är det sällan skådade zodiakalljuset: solens sken spritt av oräkneliga pyttesmå korn av stoft och damm som ligger i solsystemets plan. Det gigantiska stoftmolnet har skapats under lång tid av splitter från krockande asteroider men framförallt dammiga utbrott från kometer, enligt den senaste forskningen. Liknande men ymnigare stoftmoln finns runt andra stjärnor än solen och skvallrar om asteroid- och kometsvärmar som vårt solsystem inte sett sedan 3,8 miljarder år tillbaka.
Astronomins rockfans vet dessutom att det är zodiakallljuset som Queen-gitarristen Brian May skrev sin doktorsavhandling om.
Göte Flodqvist skådade zodiakalljuset 2009 från Namibia och hans foto tyckte vi var en av det årets bästa svenska astrobilder. Ljuset var lika lätt att känna igen från Fårö, hälsar han i ett mejl.
– Här syns dessvärre några lokala ljusföroreningar som Fårösund och någon högre radiomast längs den extrema horisonten, men inte desto mindre en fascinerade syn visuellt. Från Stockholms horisont är detta en omöjlighet!, skriver han.
Mer om zodiakalljuset på engelska i Sky & Telescope

1 KOMMENTAR

1. En riktigt fin bild. Man ser Stora Björn överst till vänster och Lejonet i centrum till vänster. Under Lejonet ser man Zodiakal-ljuset som följer ekliptikan, genom Kräftan och M44 och uppåt Tvillingarna. Vintergatan ser man passera Kusken överst och sedan neråt förbi Oxen och Orion som är till höger i bilden. Mitt i bilden ser man också Rosett-nebulosan, mellan Orion och Lilla Hunden. Längst ner till höger ser man Sirus och delar av Stora Hunden.