I bilder från San Pedro de Atacama i Chile den 6 november blinkar Eris: men inte tillräckligt länge för att slå Pluto i storlek. (Film: Sebastian Sarabia med flera. Hos Sky & Telescope finns fler animeringar.)

När dvärgplaneten Eris upptäcktes förändrades bilden av solsystemet och ledde till att Pluto blev av med sin status som planet. Större och tyngre än Pluto, visade det nyupptäckta lilla klotet att vårt solsystem blir allt mer spännande.
Nu i helgen gjordes en ny mätning av på Eris diameter, då den under en dryg minut åkte förbi och förmörkade en avlägsen stjärna i Valfiskens stjärnbild. Precis på samma sätt, alltså, som asteroiden Roma släckte en stjärna över södra Sverige i sommar. Förmörkelsen kunde observeras från två mindre teleskop i Chile och tillsammans tyder resultaten på att Eris är mindre än man tidigare trott, kanske så lite som 2300 kilometer i diameter. Jämnstor med Pluto men tyngre, alltså, vilket är i sig en överraskning. Hur kan det vara så?
– Jag har absolut ingen aning, skriver Eris upptäckare Mike Brown i sin blogg.
Brown håller på att kartlägga Plutos polare i det yttre solsystemet och berättar gärna om dessa märkliga världar både i bloggen Mike Brown’s planets, boken How I killed Pluto och i realtid på Twitter där han heter @plutokiller. Han har också (som Anders på Tyngdlöst rapporterat) planer på att använda Uppsala astronomiska observatoriums gamla teleskop i Australien för att hitta nya Eris- och Pluto-stora kroppar, om de finns därute.
Mer om observationerna i Chile finns även hos Sky & Telescope.