Magnet i rymden: datormodeller visar upp den heta stjärnan HD 37776:s märkliga magnetfält. Bild: O. Kochukov m. fl.

Astronomer från Uppsala och det ryska Specialastrofysiska observatoriet i norra Kaukasus har upptäckt ett rekordkomplext magnetfält runt en stjärna. Snart publiceras vad de upptäckt i en artikel i tidskriften Astrophysical Journal som finns redan nu på ArXiv.org.
Jag tog kontakt med Oleg Kochukov vid Uppsala universitet och ställde några magnetfrågor…
Enligt Oleg kan det bisarra fältet hos stjärnan HD 37776 i stjärnbilden Orion berätta om hur stjärnor blir magnetiska.
– Vi ville studera en stjärna som är hetare än solen där dess magnetfält produceras och hålls kvar på ett annat sätt än processen som gäller för stjärnor som solen, säger han.
Det ovanligt tilltrasslade magnetfältet tror forskarna ha kommit till tidigt efter att stjärnan föddes – ett så kallat fossilfält. Deras nya studie visar att sådana magnetfält kan vara allt annat än enkla.
– Teorin måste ta hänsyn till sådana komplexa magnetfält i stjärnors inre, säger Oleg Kochukov.
I forskarnas fantastiska diagram ser magnetfälten onekligen lite farliga ut. Om sådana stjärnor har planeter, blir det en extra tuff miljö på grund av kosmiska partiklar och dylikt?
– Jag tror inte att magnetfältet på stjärnans yta spelar någon roll för planeterna. För att kunna överleva stjärnans hetta måste de ligga ganska långt ifrån den, och från sådana avstånd kommer fältet att se ganska enkelt ut.