[Uppdatering den 2 maj: Filmen Allt vi är gick faktiskt och vann utmärkelsen Best immersion (bäst användning av domfilmstekniken för att få till en helhetsupplevelse) på filmfestivalen i Espinho. Grattis Anna Öst och gänget bakom filmen! Förstapriser i långskategorin gick enligt nättidningen hardmusica.pt till brittiska astronomdokumentären We are astronomers.]
Har du sett The Known Universe på Youtube? Kortfilmen med svenska planetarieprogrammet Uniview i botten har nått klassikerstatus med över 7 miljoner visningar på nätet. Det du kanske inte visste är att gänget bakom Norrköpings Visualiseringscenter C, med The Known Universes Carter Emmart som regissör och centrets Anna Öst som producent, har också gjort en ny 20-minuters resa genom universum som kallas Allt vi är. Planetariefilmen – domfilm säger man i Norrköping – har redan gjort succé hos besökare hos visualiseringscentret. Nu i helgen tävlar Allt vi är under sitt engelska namn All we are på planetariefilmfestivalen IFF’11 i Espinho, Portugal där den tävlar mot andra filmer som vi små småningom kan få se på landets planetarier. Jag blir rätt sugen på att få se vad titlar som Violent universe, Hayabusa – back to the earth och Awesome light 2 har att erbjuda för astronomiska upplevelser.

Allt vi är från Visualiseringscenter CVimeo.

I Allt vi är kompletteras det kosmiska perspektivet som man känner igen från The Known Universe med en resa inåt mot verklighetens allra minsta beståndsdelar. Det påminner om den epokgörande kortfilmen Powers of ten från 1968, som förresten har en modern hemsida och som finns också i sin helhet på Youtube. Mer om tekniken bakom den nya filmen finns i Populär Astronomi 2010 nr 2 då vi intervjuade Staffan och Daniel på företaget Sciss (pdf).