Reportaget i Östersunds-Posten av Linda Hedenljung publicerades för tre veckor sedan. Men det är väl värt att läsa.

Byn Gäddede nära norska gränsen ville ta vara på sina mörka himlar och byggde Sveriges högst belägna observatorium.

Man ville att skolklasser från Norge och Sverige skulle använda teleskopet, och att astronomer världen över skulle koppla upp sig via nätet, fort skulle det gå också. Sedan byggdes ett planetarium inne i Gäddede och det skulle ha invigts i samband med Norrland Star Party i höstas.

Som artikeln i Östersunds-Posten berättar har verksamheten klingat av på alla fronter sedan eldsjälen Olle Pålsson flyttade från orten 2010. Man hoppas fortfarande på någon som kan driva verksamheten vidare men risken tycks överhångande att den vita kupolen längst upp på Brännklumpen aldrig kommer igång på riktigt med att skåda stjärnorna. Läs historien och begrunda. Som vi skrev redan innan invigningen 2009: ”Det är relativt billigt att bygga små lokala observatorier men dyrt, tekniskt och personalmässigt, att driva dem.”
Se även vår nyhetsartikel i Populär Astronomi 2009