Hubbleteleskopet har upptäckt galaxer från universums barndom som lyser starkare än någon hade väntat sig. Uppbackat av rymdteleskopet Spitzer har Hubble fått syn på fyra galaxer som lyser märkligt effektivt med tanke på hur långt bort de är. Forskningsresultaten presenterades igår vid Amerikanska astronomiska sällskapets vintermöte i Washington DC.
Astronomer är extremt intresserade av hur dagens mäktiga universum och dess vackra ljusa galaxer en gång skapades ur materian som kom till i big bang för 13,8 miljarder år sedan. Ett sätt är att försöka studera de mest avlägsna galaxer som det går att hitta. Tack vare ljusets ändliga hastighet ser vi längre tillbaka i tiden ju längre ut vi tittar i universum.

Bild: NASA, ESA, G. Illingworth (University of California, Santa Cruz), P. Oesch (University of California, Santa Cruz; Yale University), R. Bouwens and I. Labbé (Leiden University), and the Science Team
En av de fyra nya fyrbåkarna: en liten prick som knappt syns bland mer närliggande galaxer i Hubbleteleskopets och Spitzerteleskopets infrarödbilder. (Bild: NASA, ESA, G. Illingworth (UCSC), P. Oesch (UCSC/Yale U.), R. Bouwens och I. Labbé (Leidens univ.) samt Science Team)

Suddiga, röda ljusprickar i bilder tagna av Hubbleteleskopet är som guldkorn för forskare. Eller så är de nålen i den kosmiska höstacken som kan berätta om universums okända barndom.
De fyra nya galaxerna har identifierats av ett internationellt forskarlag med astronomen Pascal Oesch i spetsen. Ljus från galaxerna har färdats i över 13 miljarder år för att nå oss (motsvarande rödförskjutning på mellan 9 och 10). Men med tanke på jätteavståndet borde de kanske inte ha hittats alls: galaxerna är enligt forskarna mycket ljusstarkare än väntat.
För forskarna är det en överraskning. Galaxerna, som är omkring en hundradel av Vintergatans storlek, måste ha kommit igång överraskande tidigt med att bilda många stjärnor samtidigt. Lite för tidigt, enligt det lilla vi vet om hur sådana galaxer bildas.
Kan man tro vad de här mycket svaga källor har att berätta om universums barndom? Chalmersastronomen Kirsten Kraiberg Knudsen, som själv forskar om avlägsna galaxer, påminner om att avstånden som mätts till många av galaxerna som upptäckts från universums första 800 000 väntar ännu på att bekräftas.
– Det man pysslar med här är mycket spännande, men man behöver vara försiktig med hur man tolkar resultaten, säger hon.

Bild: NASA, ESA, and B. Siana and A. Alavi (University of California, Riverside)Hubbleteleskopet har också fått syn på små, blå och mindre extrema galaxer med hjälp av en gravitationslins, den klassiska galaxhopen Abell 1689. Om detta har Clas Svahn skrivit i DN, och pressmeddelandet hos Hubble kan du läsa här.