De korta gammablixtarnas glansdagar som astronomins mest gåtfulla objekt är sannolikt över. Men kul är de fortfarande. Tre artiklar i veckans nummer av tidskriften Nature bekräftar och komplicerar bilden av de tills nyligen mystiska kortisarna. Ett amerikanskt forskarteam har spårat ytterligare en kort gammablixt till en gammal, röd galax, helt i linje med tanken att bakom varje kortis ligger två neutronstjärnor som gått samman på dramatiskt vis. Och så har ett gäng brittiska astronomer kikat på vilka galaxer som kan tänkas ha hyst korta gammablixtar, och kommit fram till att en hel del av dem ligger förvånansvärt nära oss. Slutsatsen är att de kan vara olika ljusstarka, och kanske liknar några av dem magnetarutbrottet i vår galax i december förra året.

Bild: ESO