[Redigerat: En (mycket liten) läsarstorm blev det när vi plockade bort årets aprilskämt. Här är det igen. Marsprojektet Thor är förresten inget påhitt, den nya gryningen för Dawn är även den helt sann, och bilden på kratern på Europa är äkta.]

’Deep Impact’-planer för Europa oroar EU

En märklig politisk kris med rymdkoppling verkar vara under uppsegling – och den kan skada relationer mellan USA och EU. Efter att NASA under veckan återupprättat asteroidsonden Dawn, har man nu även valt att slå ihop planer på att spränga en krater på Mars med Jupiter Icy Moons Orbiter som lades ner i januari. Man vill man avfyra en 800-kilo tung ’projektil’ mot månen Europas isiga yta. Projektet återvinner teknik från NASA-sonden Deep Impact som kraschade en minisond mot kometen Tempel 1 i somras. Nyheten har mottagits med glädje bland planetforskare, men reaktionerna hos EU har varit desto kyligare. I Österrike, som är EUs ordförandeland för tillfället, rapporteras vetenskapsminister Elisabeth Gehrer vara oroad över symboliken i planerna att genomföra en våldsam sprängning på just Europas yta. NASA-chefen Mike Griffin kontrar i Washington Post att nedslaget kan avslöja tecken på liv under månens yta. Uttalanden väntas från både EUs utrikestalesman Javier Solana och USAs president George W. Bush under lördagen 1 april.

Bild: University of Arizona