För första gången har astronomer kunnat följa en stjärna medan den exploderar som supernova. Det var i februari som rymdteleskopet Swift upptäckte en underlig gammablixt. Gammablixten blev startskottet för bland andra jätteteleskopen VLT, som visade att man lyckats fånga supernovaexplosionen från dess första sekunder. Efter gammablixten följde en kraftig chockvåg som hettade upp stjärnan till två miljoner grader och sprängde sönder stjärnan. Sedan lyste supernovan fortfarande i röntgenstrålning, bevis för att det har bildats en magnetar i mitten efter explosionen, tror forskarna.
– Det som är riktigt spännande är att vi hittade denna supernova så tidigt efter själva explosionen. Vi kan alltså använda gammastrålningssatelliterna som blixtsnabba supernovadetektorer, säger stockholmsastronomen Jesper Sollerman, en av forskarna bakom upptäckten. Resultaten publiceras i fyra artiklar i veckans nummer av Nature.
Notis hos Stockholms observatorium