Nya observationer av den första svenska supernovan visar att den inte var vilken smäll som helst. Supernovan 2006iv, som upptäcktes av amatörastronomen Gregor Duszanowicz från Åkersberga utanför Stockholm, har nu observerats från det Nordiska teleskopet NOT på kanarieön La Palma. Uppsaladoktoranden Elisabet Leitet och hennes kollega Anna Blomqvist avbröt sina planerade observationer på NOT för att i gryningen ta det första spektrum på denna nu så svenska supernova. Spektrumet analyserades sedan av Jesper Sollerman, gotländsk astronom vid Köpenhamns universitet, som kom fram till att supernovan är av den ovanliga typen IIb. Stjärnan som exploderade måste ha varit långt större än vår sol, och hade tappat kanske 10 gånger solens massa med gas till en kompanjonstjärna innan den slutligen dog explosionsdöden. Antagligen finns den andra stjärnan kvar, men ligger nog lite för långt bort för att kunna ses. Bara ett fåtal sådana supernovor har upptäckts sedan förlagan, spanskupptäckta supernovan 1993J. Men den blev en av 1900talets mest studerade supernovor.
Läs mer om typ IIb-supernovan 1993J hos ESA