IPCCs rapport om klimatförändring kommer ut snart och redan väckt rabalder trots att ingen kunnat läsa mer än en summering. I vilket fall bör kanske både klimatskeptiker och domedagsprofeter (och alla vi andra mellan dem) skaffa en gnutta astronomisk kompetens. Till exempel kan solens eventuella variationer påverka klimatet, och även om man inte kan skylla på den för den senaste tidens upphettningen, så låg det enligt vissa en tillfällig solfläckssvacka bakom den så kallade Lilla istiden mellan 1400- och 1800-talen.

Bild: MSX/IPAC/NASA
Stjärnan alfa i Kentaurens stjärnbild är en av de solliknande stjärnorna som studeras av forskargruppen vid Villanova University. Tanken är att sådana stjärnors nutid kan ge perspektiv och insikt om vår egen sols förflutna. (Bild: MSX/IPAC/NASA)

Det var då det, men nu är kanske en av solens närmaste grannar inne i en liknande svacka. På Amerikanska astronomiska sällskapets årsmöte för tre veckor sedan rapporterade nämligen en grupp astronomer från Villanova University, med studenten Jennifer Carton i spetsen, om observationer som de gjort med rymdteleskopet Fuse av stjärnan alfa Centauri. Det är en av solens närmaste grannar, och liknar den i många avseenden. Tidigare mätningar visar att alfa Centauris röntgenstrålning dalat på ett för en solliknande stjärna mycket dramatiskt sätt, med en faktor 25. De nya resulaten, än så länge opublicerade, tyder på att det är variationer liknande solens som kan ligga bakom denna förändring. Stjärnans aktivitet kanske varierar på ett liknande sätt som solens. Forskarna spekulerar, enligt amerikanska astronombloggaren Astroprof, om att alfa Centauri kanske håller på göra samma sak som vår sol tycks ha gjort under Lilla istiden.