I slutet av maj i år for sju glada astronomistuderande vid Stockholms Universitet till La Palma, en av Kanarieöarna, för att få arbeta vid det Nordiska Optiska Teleskopet vid Roque de los Muchachos, öns högsta punkt.

Bild: Andreas Sandberg, Based on observations made with the Nordic Optical Telescope, operated on the island of La Palma jointly by Denmark, Finland, Iceland, Norway, and Sweden, in the Spanish Observatorio del Roque de los Muchachos of the Instituto de Astrofisica de Canarias.
NGC 5879, en av galaxerna som undersöktes med Nordiska Optiska Teleskopet på La Palma. Bilden är tagen i optiska standardfilter och sammansatt med hjälp av en logaritmisk ljusskala för att härma hur det mänskliga ögat borde uppfatta galaxen. (Bild: Andreas Sandberg)

Väl på La Palma undersöktes några olika spiralgalaxer, i hopp om att se tecken på mörk materia. Det är rotationshastigheten hos de yttre delarna av spiralgalaxer som vanligen är oväntat hög, och därför skvallrar om en gravitationskraft från något som inte syns.

Resan är en del i en obligatorisk kurs för astronomiprogrammet, som startar för fjärde året i rad på Stockholms Universitet till hösten.

Läs mer om masterprogrammet i astronomi här