Bild: ESADarwin är europeiska rymdorganet ESAs mest ambitiösa projekt i jakten på liv utanför solsystemet. Nu efter flera års utredning så kommer Darwins formella ansökan om att bli verklighet, i form av en fint illustrerad 35-sidig rapport. När den flyger, tidigast om drygt 10 år, ska Darwin kunna se de avgörande tecken på liv — främst vatten, koldioxid och ozon samtidigt — hos uppemot 50 stycken näraliggande planeter. Jag har än så länge bara skummat genom rapporten men den ger en trevlig och omfattande överblick över något som enligt författarna kommer att ’tända ett intensivt intresse både hos forskare och hos en bredare allmänhet’. Det kommer att kosta: 1,2 miljarder euro är prislappen enligt rapporten. Med tanke på att NASAs motsvarande projekt TPF ligger på is så är det nog värt det, om vi nu verkligen vill veta om vi är ensamma i rymden.
Centauri dreams summerar på engelska

Mer om Darwin och dess föregångare finns att läsa i nästa nummer av Populär Astronomi, där vi intervjuar Darwins tidigare chefsastronom Malcolm Fridlund.
Andra bloggar om: , , , , ,