Dinosaurierna dog ut som bekant efter att jorden träffades av en 10-kilometer stor stenbumling som orsakade Chicxulub-kratern i Mexiko. Nu har ett amerikanskt-tjeckiskt forskarlag listat ut varifrån asteroiden kom, rapporterar bland andra DN, Vetenskapsradion och New Scientist. Tidigare i år upptäcktes en svärm av asteroider som har liknande banor och som fått namnet Baptistina-familjen, efter 40-kilometers asteroiden Baptistina som tillhör familjen. Datormodeller visar att denna asteroidfamilj sannolikt föddes när två större kroppar kolliderade ungefär 160 miljoner år sedan. Denna krock skapade i sin tur uppemot 1000 stycken fragment i storleksklass 1 kilometer eller större, och deras banor tog de så småningom in från asteroidbältet mot jorden, månen och Venus. Troligen ligger någon av dem bakom månens mesta krater, Tycho, och säkert en massa andra ödesdigra nedslag.
Pressrelease hos Southwest Research Institute