Nyupptäckta exoplaneten V391 Peg b har varit med om mycket. Dess stjärna, som ligger 4000 ljusår härifrån, har nämligen gjort som solen kommer att göra om ett par miljarder år, alltså svällt upp och blivit en röd jätte. Det är något som till exempel jorden inte tros kunna överleva. Men den här planeten, som väger minst 3 gånger så mycket som Jupiter, verkar ha klarat sig bra, och nu befinner sig cirka 250 miljoner kilometer från sin sol. Det är en bit längre ut än där den befann sig när stjärnan var lika gammal som solen är nu, tror astronomen Roberto Silvotti och sina kollegor som gjort upptäckten (Nature News, Iowa State University, Vasabladet). Men det är första gången som en planet upptäckts som överlevt en sin hemstjärnas omvandling till en röd jätte. Det ger hopp både om att kunna hitta planeter runt vita dvärgar (något som det skvallrades om på Lidingö i somras), och kanske också även för jorden själv när solen blir röd och jättelik.

Bild: HELAS, the European Helio- and Asteroseismology Network.
Såhär skulle överlevarplaneten V391 Peg b kunna se ut. Planetens stjärna pulserar på ett märkligt regelbundet sätt, och det är just denna puls som avslöjat planetens närvaro. (Bild: Europeiska nätverket för helio- och asteroseismologi, HELAS)