Expressen, Aftonbladet och SvD gör sitt bästa för att få läsarna att tro att en bild på ett klippblock på Mars skulle vara bevis för liv på den röda planeten. Men grejen ligger max några meter från strövaren Spirit, som tog bilden, så den är kanske ett par centimeter hög. Det är en alldeles vanlig mars-sten. Ute i bloggosfären är Chris Lintott förtvivlad över BBCs notis om bilden. Phil Plait, outtröttlig bemötare av sådana pareidolia, uttalar sig på Bad Astronomy-bloggen. De svenska tidningarna verkar ha plankat BBC-nyheten och kört enligt devisen ’för bra för att faktagranska’. Extra minuspoäng till Aftonbladets Mikael Stengård för att han delar upp folk i ’skeptiker’ och ’optimister’. Antagligen är meningen att driva med båda falanger samtidigt.

[Uppdatering: Nu har jag hittat originalbilden som Spirit tog i November förra året från en platå som döpts till Home Plate. Bilden finns här hos NASA. Den är gjord av ett antal svartvit-bilder tagna med olika färgfilter.] [Uppdatering 2: På Planetary Societys blogg gör den alltid lika pålitliga Emily Lakdawalla en ordentlig utredning om bilden.]

Liv på andra planeter-optimister hänvisas istället till saturnusmånen Enceladus, vars fantastiska geysrar låter allt mer lovande som ställen att leta efter liv på.

Bild:
Såhär gick det ju förra gången — det berömda ansiktet på Mars blev ett helt vanligt berg. (Bild: ESA/DLR/FU Berlin (G. Neukum), MOC (Malin Space Science Systems))

Andra bloggar om: , , , ,