Fransmannen som tävlar i Vem vill bli miljonär? är osäker på vilken himlakropp som kretsar kring jorden (se klipp nedan). Är det, som studiopubliken tror, solen? Eller är det månen? Skulle det rentav kunna vara Venus eller Mars? Visst kan man skratta åt tv-publikens okunskap, men jag tycker man får inse att folk klarar sig fint i det här livet utan att veta exakt vilka himlakroppar som snurrar kring vilka. Det är ju Melodifestivalen man snackar om på fikarasten, inte det där med månens faser.

Man vet aldrig när det kan vara viktigt att kunna lite basastronomi. (Tack Björn L för tipset.) Källa: glumbert.com

1. haha vilken skandal! Men min sambo är inte förvånad, hon säger hela tiden åt mig att folks kunskaper om så enkla saker som att komma ihåg vårat solsystems planeter, är genomusla.

2. När man kan någorlunda mycket om något tror man ofta att andra människor kan relativt mindre om det, man anar föga hur mycket mindre de faktiskt kan om saker. Nyligen mötte jag en kvinna som trodde att Vintergatan bestod av en rad av fem stjärnor. En annan gång pratade jag med en kille som inte trodde att man kunde se längre bort än vår egen galax. Man häpnar, dessa människor lever ju, rent mentalt, på en helt annan planet, i ett helt annat universum… Man undrar hur det känns, liksom man ibland kan undra hur det skulle kännas att vara ett djur.

3. Tobias: Jag håller med! Jag tycker inte heller det är något att rycka på axlarna åt. Att gymnasieelever (!) inte ens kan peka ut London på en världskarta är skrämmande. Bryr man sig inte ens om sin omgivnig längre?

4. Kanske såna som du och jag, Anonym, har varit dåliga på att förklara nyttan med att veta om solen och planeterna? Eller, för den delen, vitsen med att kunna hitta utländska storstäder på kartan. När man inte ens kan se Vintergatan om kvällarna, hur ska man då veta hur den ser ut?

5. Malte: Ja, tyvärr är det väl kanske så. Jag håller just nu på med lärarstudier och hoppas kunna få intresse för geografi och geologi även i gymnasieskolan/grundskolan där den tyvärr inte får speciellt mycket plats. Men samtidigt är det ju ett samhällsproblem där, som du själv säger, människor inte kan se natthimlen, eller där ens barn i storstäder förstår kopplingen mellan mjölken på bordet och kossan.