Man ska inte underskatta Sveriges amatörastronomer. Igår skrev jag om hur Anders Hemlin från Gävle observerat när exoplaneten HAT-P-3 b for framför sin sol med sitt teleskop i Sandviken. Han var dock inte den som var först med att fånga en exoplanet från svensk mark. Den äran tillfaller Anders Nyholm, då gymnasist, som redan oktober 2003 fotograferade en passage av en av de mest kända exoplaneterna, HD 209458 b. (Visst behöver vi smeknamn för dessa planeter — det är sannerligen dags för Internationella astronomiska unionen att göra något åt saken.) Planeten har förresten nyligen intresserat forskare från Kiruna. Anders Nyholm gjorde sina mätningar på Tycho Brahe-observatoriet utanför Malmö, och beskriver dem i en artikel i studenttidskriften Tsunami (se även pressmeddelanden från Högskolan i Kristianstad och Astronomiska sällskapet Tycho Brahe). Man kanske ska tillägga att amatörastronomer i Finland var igång med att göra egna exoplanetobservationer redan 2000. Men Sverige knappar uppenbarligen in.