Äggnebulosan är en astronomiklassiker som passar väl till årstiden. Sedan Hubbleteleskopet tog sina första häpnadsväckande bilder 1996 verkar forskarna ha lämnat ägget och istället letat efter andra, liknande nebulosor. Man tror att Äggnebulosan är ett exempel på ett kort skede i en stjärnas liv, då den börjar kastar bort sina yttre lager. Så småningom blir den en så kallade planetarisk nebulosa. Nuförtiden känner man till en drös liknande nebulosor, som alla ser olika ut. Om man bläddrar till slutet av denna artikel (pdf-format) som publicerades i december 2007 så finns det några fina bilder, även de tagna med Hubbleteleskopet. Ingen av de nya bilderna ser speciellt ägglika ut, men det gör väl inte de på Äggnebulosan heller, om man ska vara helt ärlig. Bland dem finns förresten Ruttet-ägg-nebulosan, men den heter så på grund av att den är rik på svavelföreningar som i alla fall luktar illa på jorden.

Bild: NASA and The Hubble Heritage Team (STScI/AURA)