omslag_01_2008_300wMars har varit kall under hela sin historia. Det är den dystra slutsatsen som kirunaprofessorn Stas Barabash drar i Populär Astronomis nya nummer, som släpps idag. Han forskar om varför är Mars, Venus så olika nuförtiden, och berättar om vad han och sina kollegor kommit fram till. Varför finns det liv här men inte, såvitt vi vet, någon annanstans i solsystemet? Artikeln finns förresten också som pdf. Planeternas hemliga förflutna står i fokus — i en annan artikel skriver Hans Rickman om den explosionsartade utveckling som solsystemet gick igenom för några miljarder år sedan. Därtill kan du läsa om svenska Prisma-projektet, satelliten Corot och dess pågående jakt på planeter runt andra stjärnor, se de senaste bilderna på Merkurius med expertkommentarer, och ta reda på hur man kan trivas som amatörastronom i Sveriges omväxlande kalla och ljusa norr. Mer info och några gratisartiklar finns på www.popularastronomi.se.

Populär Astronomi finns inom några dagar i välsorterade tidningsbutiker. Vill du vara säker på att få tag i ett ex kan du prenumerera på nätet.