Enligt flera källor, bland dem tyska Tagesspiegel och brittiska Guardian, har 13-årige Nico Marquardt visat att NASA haft fel om sannolikheten att asteroiden Apophis träffar jorden 2036. Enligt skoleleven från Potsdam, som presenterat sitt arbete inom en nationell tävling för unga forskare, har tidigare uppskattningar inte tagit hänsyn till att Apophis kommer år 2029 (på fredagen den 13 april) så pass nära jorden att den kan komma att kollidera med en av de många geostationära satelliterna som svävar ovan jorden. Då skulle den kunna hamna i en farligare bana inför nästa besök hos jorden påskdagen 2036. Resultatet blir enligt honom att chanserna för en krock med jorden då är bara 1 på 450. Det är betydligt högre odds än 1 på 45000 som tidigare räknats fram. Enligt nyhetsrapporterna ska NASA ha gett honom rätt, men enligt brittiska nättidningen The Register idag så har ESA nu förnekat detta, och NASAs tidigare uppskattning kvarstår. Enligt NASAs bevakningscentral för jordnära asteroider så kommer Apophis visserligen närmare jorden än många satelliter, men dess bana kommer missa där de allra flesta befinner sig. [Uppdatering (via Universe Today): NASAs jordnära-asteroid-guru Don Yeomans bekräftar att hela historien är ’absurd, påhitt eller en myt’ och tyska experten Frank Spahn, som träffat Nico Marquardt, säger sig vara chockerad över mediahaussen (mer på bloggen Cosmos4u). Tja, troligen blir detta inte sista gången som Apophis’ mediala sprängkraft tar överhanden.]
NASA-pressrelease om saken
Andra bloggar om: , , , , ,