Bild: NASA TV
Discovery kort efter liftoff från Kennedy Space Center i lördags kväll svensk tid.

Ännu en lyckad uppsändning för Christer Fuglesangs gamla rymdfärja Discovery. Den är sedan några minuter på väg till rymdstationen ISS med en sedvanligt blandad last. Huvuduppgiften är att leverera den andra omgång med delar till japanska forskningslabbet Kibo. Förra gången rekommenderade jag Kibos japanska hemsida och den ser lika kul ut denna gång. Utöver Kibo blir det reservdelar till den strulande toaletten på ISS (rapporterar Allt om vetenskap) och ingen mindre än Buzz Lightyear, stjärnan i filmklassikern Toy Story. Han slipper göra rymdpromenad dock. Astrowebb förklarar i detalj vad som ska göras på var och en av de tre promenaderna.

Nu när Discovery kommit iväg är det grönt ljus för NASAs nästa stora uppsändning, nya rymdteleskopet GLAST på torsdag. GLAST ska undersöka universum som det ser ut i gammastrålning, vilket betyder svarta hål, kvasarer och neutronstjärnor för hela slanten, och kanske mörk materia om vi har tur. Mer om GLAST på svenska finns hos Rymdstyrelsen, och de svenska GLAST-forskarna från Stockholm och Kalmar har en egen hemsida.