Nätterna kring den 12 augusti är meteorregnet Perseiderna som bäst. Här kommer 7 bra skäl till att göra som vår polare Maria och kolla in de fallande stjärnorna just i år. Du kanske behöver en bra ursäkt eller två dem om du kommer sent och lite stjärnögd till jobbet dagen därpå.

1. Du kan maximera dina önskechanser. På Populär Astronomi har vi inte mycket till övers för skrock, men önska på stjärnfall är ju fint. Perseiderna är årets mest pålitliga meteorregn och i år så överglänses de inte nämnvärt av månen. Nästa år ligger månen sämre till, så det här kan bli bästa önsketillfälle innan sommaren 2010.
  2. Perseiderna är snabba och snygga. Zzzzip säger de nästan, perseidmeteorer är inga långsamma grejer som man kan förväxla med satelliter. Ser man en perseid så vet man att det var en meteor. Meteor ja – vi tar en en snabb stjärnfallsskola då: en meteor är det man ser när ett gruskorn eller sten brinner upp i jordens atmosfär, vanligtvis på 80 kilometers höjd, en meteorit är större och klarar sig ända ner till marken, en eldklot eller bolid är en mycket ljusstark meteor som kanske blir en meteorit. Som t ex den som skakade Lidingö i juli.
  3. Sena sommarnätterna är sköna. Ta med en filt ute, lägg dig på rygg och titta upp mot stjärnorna, som äntligen är tillbaka efter semestern (det har ju varit ljust på natten). Perseiderna syns bäst under de tidiga morgontimmar då stjärnbilden Perseus hunnit en bit upp på himlen. Meteorerna ser alla ut att komma från en punkt på himlen som ligger i just Perseus, mot nordost, men titta inte just där, de kan dyka upp lite varsomhelst.
  4. Det du ser är kometstoft. Meteorer blir det när är små små gruskorn från rymden (typ en tiondels millimeter stora) som brinner upp i jordens atmosfär. Ett meteorregn får man när jordens bana korsar stoftmolnet som omger en gammal kometbana. Den gamla kometen som spridit perseidkorn omkring sig var Swift-Tuttle, som senast svängde förbi 1992. Nästa gång blir 2126. I en avlägsen framtid kommer kometen Swift-Tuttle förmodligen krocka med jorden eller månen. Dess bana kan man kika på här hos NASA.
  5. Du kan bidra till årets perseidräkning. Internationella meteororganisationen IMO samordnar rapporter från hela världen över årets perseider. På nätet kan man kolla hur många som setts hittills och skicka in din egen rapport.
  6. Det är bra tider för svensk meteorforskning just nu. Vid Institutet för rymdfysik i Kiruna och Umeå universitet forskar professor Asta Pellinen-Wannberg och sina kollegor om meteorer. Främst sysslar de med att spåra spåren efter meteorerna med hjälp av radarmätningar. I maj skrev vi t ex om Csilla Szasz avhandling.
  7. Perseiderna är etapp två i sensommarens astronomiska trekamp. DN var först att göra kopplingen, nu är det dags för dig som såg solförmörkelsen den 1 augusti att slå till igen såhär i OS-tider. Sen lördagen den 16 har du tredje grenen, den partiella månförmörkelsen, att kolla in. Var en astronomins Lisa Nordén i sommar!