Här har Phoenix skrapat fram marsiansk jordmån som innehåller små mängder med vattenis. (Bild: NASA / JPL / Univ of Arizona / Texas A & M Univ)(

Sommaren är räddad för NASA. Phoenix har äntligen bekräftat att den hittat vatten i form av is i polarmarken under dess fötter. Det rapporterar de svenska medierna (SVT, DN/TT, SvD/TT, Aftonbladet och Johnny Rönnberg på Astrowebb, som följt Phoenix nyhetsflöde extra noga under sommaren). Första skymt av nyheten kom givetvis via ett pressmeddelande från NASA, men även på Phoenix’ kanal på mikrobloggtjänsten Twitter. Som Emily på Planetary Society påpekar var upptäckten oväntat, och vatteninnehållet i det ihopskrapade provet bara uppgick till två tre procent, lite för lite för avacerade analyser. Men efter alla Phoenix tidigare besvär med att få in saker i sin ugn är det skönt att äntligen få rött på vitt att det faktiskt är vattenis det är fråga om. Nu fortsätter Phoenix gräva och analysera längre in på hösten, 5 veckor längre än planerat. Den kommer inte att hitta ens pyttesmå utomjordingar men alldeles uppenbarligen får vi bättre reda på om det nånsin kunnat finnas liv på Mars.
Phoenix hemsida

Meddelandet på Twitter sent igår kväll svensk tid som avslöjade upptäckten.

1 KOMMENTAR

1. Detta är ju spännande nyheter. Kanske man kan hitta mikroskopiskt liv här? Ser fram emot mer data från Phoenix.
    En annan kittlande nyhet som har kommit lite i skymundan av upptäckten av vatten på Mars är den upptäckt av en sjö på Titan. Påminner lite om den ursoppa som fanns på jorden innan livet exploderade här. Läs mer på http://www.space.com/scienceastronomy/080730-titan-lake.html och http://www.nasa.gov/mission_pages/cassini/media/cassini-20080730.html