Snart pensioneras ju rymdfärjan och nya Constellation tar över. Allt är dock försenat och enligt diverse källor så har NASA riktigt stora problem med nya raketen Ares. Under sommaren rapporterades det att den vibrerar alldeles för mycket, och nu i helgen kom en rapport i Florida-tidningen Orlando Sentinel där det hette att redan vid måttlig vindstyrka vid uppsändningsplatsen skulle Ares riskera att ramla in i startplattformen. Intervjuer med NASA-ingenjörer och en genomgång av interna dokument ger enligt Orlando Sentinel intrycket att det går riktigt dåligt för Ares och ingen är nöjd med situationen. Men igår var det presskonferens hos NASA och där hette det inte bara att problemen var överkomliga, utan processen ska även snabbas upp. Ett första testflyg planeras till redan hösten 2014, skriver space.com, ett halvår tidigare än planerat.

Även i närtid drabbas NASA av förseningar. Hubbleteleskopet har fortfarande bekymmer med sin datorutrustning och det betyder omstuvningar i programmet som påverkar även när Christer Fuglesang kommer att kunna flyga nästa år. Källa? Christer Fuglesangs nyhetsbrev som kom i måndags.

Nästa vecka är det presidentval i USA och åtminstone i den i valet avgörande delstaten Florida är rymdpolitiken en inte oväsentlig fråga. De senaste utvecklingarna kan man följa på bloggen Space Politics, som till exempel Barack Obamas löfte om ett 2 miljarders tillskott till NASA just för att minska glappet mellan rymdfärjorna och den nya tidens Constellation.