Utpustningsdags för astronomer och folk som gillar rymdbilder: Hubbleteleskopets senaste nära-döden-upplevelse verkar vara över. Nu är NASA klart med att växla över alla instrument till backupen för kommunikations- och styrdatorn SIC & DH vars sida A slutade funka för en dryg vecka sen. Detaljer finns hos NASA och Astrowebb. Om allt går bra börjar teleskopet observera igen på riktigt under fredagen, rapporterar Florida Today i morse.
Nästa stora händelse för teleskopet blir besöket från rymdfärjan Atlantis och ett lag med fixarastronauter. Atlantis sänds upp först i februari, inte nu på måndag som det står hos Assi. Nästa rymdfärjeuppdrag blir Endeavour, som åker upp till rymdstationen tidigast den 14 november.

Hubblebildcentralen Hubble Heritage Project fyllde 10 år nyss och sin vana trogen släppte en maffig bild för att fira, i det här fallet stjärnbildningsnebulosan NGC 3324. Projektet går ut på att förvalta Hubbleteleskopets arv genom att tillhandahålla just teleskopets bästa bilder, och ibland skaffar de nya observationer endast för att få ihop en vacker bild. Vetenskap och konst i skön förening med andra ord (eller en totalmossig syn på vad som är vackert, om man så vill).