På Rymden i dag tipsar Dag Kättström om en intressant artikel i Fokus om konstnären Mikael Genbergs röd-stuga-på-månen-projekt. Genberg har under många år lyckats få människor med makt, några inom rymdbranschen till och med, att ta på allvar hans någorlunda tokiga idé att bygga en stuga på månen. Namnkunniga politiker, journalister, en och annan forskare, Christer Fuglesang och Sven-Otto Littorin. Ändå har Genberg inte lyckats få ihop stålarna, även om artikeln antyder att NASA och Google är på väg in. Statliga Rymdbolaget är med på tåget. I Populär Astronomis decembernummer 2007 argumenterade Rymdbolagets Fredrik von Scheele för projektet och i Fokus-artikeln går han ett steg längre och skäller ut myndigheten som sitter i samma hus i Solna och inte ville pröjsa.
– Rymdstyrelsen är närmast lamslagen inför nya beslut och satsningar, lyder citatet.
Läs gärna hela artikeln.
Historien är som en saga om ett folkligt förslag som lyckats överbrygga glappet mellan den svåra, övertekniska, statligt styrda rymdforskningen och sånt som vanligt folk (och politiker) förstår – drömmen om rymden, som Dag skriver, men även om sånt som bara är småkul och busigt. Så verkar Genberg vilja att vi ska tänka, och nyutkomna boken Mångalen (av Anders Lif, Sportförlaget) går i samma tonart.
Genberg och hans kumpaner har, skulle man kunna resonera, lyckats nå makthavare som, för att ta ett aktuellt exempel, kommer att genomleva 2009 utan att lägga märke till Internationella Astronomiåret. Imponerande och något som Astronomiårets nyckelfigurer kan ta en funderare över.
Å andra sidan är röda stugan ännu inte förverkligad, och nu när alla vill till månen så vet jag inte om den känns speciellt 2009. Dessutom imiterar verkligheten konsten i form av rymdturisternas Spaceport Sweden. Marknaden är redan upptagen med mer konkreta rymdting och om rödstugeprojektet är konst så är det en populistisk och något mindre spännande version av Lars Vilks’ seglivade rondellhundar.